İngilizler'in Kraliyet faytonları Türkiye'den

 
                         

       İngilizler'in Kraliyet faytonları Türkiye'den
        İngilizlerin büyük ilgi gösterdiği kraliyet faytonları Türkiye'deki son fayton      imalatçısı olan Akhisar'daki Güneş Ailesi tarafından elyapımı olarak hazırlanıyor.

 

ÜRÜN DİRİER / İSTANBUL 
Yüzyıllar boyunca ulaşımın alternatifsiz tek aracı olan faytonlar, günümüzde sadece İzmir Kordon Boyu gibi gezi alanlarında kullanılıyor. Dolayısıyla fayton yapan ustalar da çoktan tarihe karıştı gitti. Bir aile dışında. Manisa'nın Akhisar ilçesinde 3 kuşaktır fayton ve at arabası yapan Güneş Ailesi, mesleğin ülkemizdeki son temsilcisi, dünyada da iki elin parmaklarını geçmeyecek kadar az sayıda kalan ustalardan ikisi. Akhisar Sanayi Sitesi'nde yürüttükleri fayton işini daha çok oğul Bülent Güneş üstlenmiş, at arabalarını ise baba Şefik Güneş yapıyor.

Yurtdışına fayton ihraç ediyorlar

El emeği göz nuru, bilek gücü ve sabırla ürettikleri faytonları yurtiçinde genellikle belediyeler talep ediyor. Oğul Güneş'in dediğine göre, son bir kaç yıldır belediyelerin faytona olan ilgisi artmış. Son iki yılda Isparta, Eskişehir, Kırıkkale, Gaziantep ve Kars belediyeleri başta olmak üzere 10 şehire fayton yapıp göndermişler. İstanbul Eminönü Belediyesi'nden de talep gelmiş ama, faytonu kullanabilecek trafiğe kapalı alan sorunu olduğu için daha sonradan vazgeçilmiş. Bunların yanısıra yurtdışına da fayton ihraç eden baba-oğul, şimdiye kadar Yunanistan başta olmak üzere Hollanda, İngiltere, İsrail, Suudi Arabistan, Dubai, İsviçre gibi pek çok ülkeye fayton yapmış.

İngilizler faytona meraklı

Londra'ya 'Kraliyet Faytonu' olarak bilinen "Londauer" model faytonlar da yapıp göndermiş olan baba-oğul 16. yüzyıldan itibaren Avrupa'da ve Osmanlı'da kullanılmış olan faytonların orjinallerini üretiyor. Fayton deyince hemen herkesin aklına gelen İzmir'deki Kordon Boyu faytonlarının orjinal fayton olmadığını belirten Bülent Güneş, bunların at arabasından bozma kalitesiz arabalar olduğunu ifade ediyor. Batılıların faytona bizden daha meraklı olduğunu da söyleyen Güneş, "Onlar nostaljiyi, olmayanı yaşamak istiyorlar. Örneğin Newyork'taki Centrel Park'ta tam 700 tane fayton var, bu onların geçmişe duydukları ilginin bir göstergesidir." diyor. Faytonlarda gürgen, çam, dişbudak ve kayın gibi 5-6 çeşit ağaç türü kullandıklarını söyleyen Güneş, Avrupa'nın sade ve işlemesiz faytonları tercih ettiğini, Türkiye'deki belediyelere ise biraz işlemeli, kenarları resimli modeller yaptıklarını belirtiyor. Güneşler'in yaptığı faytonların fiyatı 10-15 milyar lira arasında değişirken, büyük at arabaları 2-3 milyardan, süs amaçlı yapılan küçük faytonlar 5 milyardan, küçük at arabaları ise 350 milyon liradan satılıyor.

TALEBİ KARŞILAYAMIYORLAR

En büyük problemlerinin kısıtlı üretim olduğunu söyleyen Akhisarlı fayton imalatçısı Bülent Güneş, "Bu işi babamla birlikte yürütüyoruz, bize yardım edecek kimse yok ve bir faytonu ancak 40-45 günde bitirebiliyoruz. Bu nedenle üretimimiz talebi karşılayamıyor. Örneğin Amerika'dan da sipariş verdiler geçtiğimiz aylarda ancak yapamadık. Bir yıl boyunca yoğun olarak çalışırsak en fazla 12-13 fayton üretebiliyoruz." diye konuşuyor.


 

Kaynak : Yeni Şafak